11 April 2008

Ladang ternakan babi hadiah pilihan raya

TAHNIAH kepada kerajaan Selangor kerana meluluskan cadangan untuk membina ladang ternakan babi bernilai RM100 juta di Sepang. Sesungguhnya usaha yang dilakukan oleh kerajaan baru gabungan PKR, DAP dan Pas ini adalah sebagai hadiah kepada para pengundi yang menyokong parti mereka, termasuk para pengundi beragama Islam pada pilihan raya umum lalu.

Isu babi telah lama menjadi masalah di negeri Melaka dan kerajaan negeri sentiasa bersikap bahawa ternakan babi hanyalah untuk keperluan dalam negeri dan bukannya untuk tujuan eksport. Oleh sebab itu, kerajaan Melaka sentiasa memastikan jumlah ternakan tidak melebihi had yang telah ditetapkan iaitu antara 45,000 hingga 60,000 ekor sahaja. Manakala kawasan ternakan yang dibenarkan hanyalah di kampung Paya Mengkuang, Masjid Tanah.

Bagaimanapun, ada sesetengah pihak yang bersikap degil dan terus menternak babi di luar kawasan Paya Mengkuang manakala jumlahnya sehingga mencapai ratusan ribu ekor yang menyebabkan berlakunya pencemaran air dan udara di kawasan berkenaan. Hal ini sudah pasti tidak disenangi oleh kaum Melayu yang tinggal di kawasan tersebut sejak sekian lama. Oleh sebab itu, pada tahun lalu kerajaan negeri telah mengadakan usaha untuk mengurangkan kandang babi yang tidak memenuhi syarat. Walaupun pada awalnya ia mendapat bantahan di kalangan pengusaha, namun hasil pemuafakatan yang tebal dan sebati dalam kerajaan BN, maka ia berjaya diselesaikan menjelang pilihan raya umum lalu.

Usaha kerajaan Selangor membina ladang ternakan babi di Sepang itu boleh dianggap sebagai satu lagi projek mega di negeri itu setanding dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan Litar F1 kedua-duanya juga di Sepang. Kedua-dua projek mega tersebut berjaya memberikan keuntungan berjuta-juta ringgit kepada kerajaan Selangor sebelum ini, maka selepas ini keuntungan juga boleh diraih melalui hasil ternakan babi.

Biar apa sekalipun, babi adalah binatang yang dikategorikan sebagai najis berat (mughallazah) kepada orang Islam dan ia haram bagi orang Islam untuk menyentuh apalagi untuk memakannya. Oleh sebab itu, langkah untuk membina ladang babi itu perlu dilihat dari aspek kesannya kepada umat Islam yang tinggal di kawasan berkenaan. Keadaan ini juga dirasai oleh penduduk-penduduk di Kuala Sungai Baru di Melaka. Oleh seba itu, kerajaan Melaka telah berusaha untuk mengurangkan jumlahnya bagi mengatasi masalah itu.

Saya cukup kecewa dengan sikap para pemimpin Pas yang menganggotai mesyuarat exco kerajaan negeri Selangor yang turut bersetuju dan merelakan pembinaan ladang ternakan babi terbesar itu di negeri mereka, padahal mereka sebelum ini begitu lantang mengkritik saya berhubung isu babi di Melaka, walaupun kerajaan negeri sudah pun berusaha untuk mengurangkannya. Harus diingat bahawa sejak saya memimpin negeri ini, kita telah berjaya menutuo dua ladang ternakan babi iaitu di Jasin dan Melaka Tengah.

Tetapi apabila cadangan untuk membina ladang ternakan babi terbesar di negeri mereka, Pas tanpa segan silu turut menyokong cadangan tersebut. Tindakan para pemimpin Pas di dalam kerajaan Selangor juga telah "menghalalkan" perkara yang haram malah tanpa merasa bimbang akan pencemaran dan jangkitan penyakit yang boleh dibawa oleh babi kepada manusia, khususnya di kawasan terbabit. Ingatlah bahawa ladang yang akan dibangunkan itu adalah di kawasan majoriti didiami orang Melayu dan jika mereka benar-benar mahu membina ladang ternakan babi, buatlah di kawasan majoriti penduduknya terdiri dari kaum Cina.

Rakyat Selangor kini bergembira kerana bakal menerima hadiah pilihan raya yang begitu tinggi nilainya hasil sokongan mereka kepada parti mereka pada pilihan raya lalu.

81 comments:

Dannis Leong said...

Walaupun aku supporter BN tapi Tok lainkali jangan la buat komen macam ni...ni cuma jatuhkan imej BN...

aNoiHalim said...

Assalammualaikum.
Saya merupakan pembaca blog ini dari awal lagi dan nampakanya komen-komen di mohdalirustam.blogspot.com telah di padamkan kesemuanya. Memang terdapat komen-komen yang kurang memberangsangkan namun ada juga yang memberikan pendapat dan pandangan yang bernas. Ini adalah sesuatu yang merugikan kerana komen-komen ini telah tiada. Kepada yang bertanggungjawab dalam menguruskan blog YB ini, saya berharap suapaya anda menapis komen-komen tersebut (fungsi ini disediakan oleh blogger.com) dan anda boleh pilih komen yang mana yang sesuai untuk dipaprkan. Selamat berblogging!

ahlir said...

Bro ali, Jangan cerita pasal babi lah. Ini di paya mengkuang bila mau kasi settle?

Unknown said...

pusat kecantikkan blog anda :-)

meh la masuk tok, kuikui...

daniella said...

salam tok ali......

apa kat kat paya mengkuang tu kerajaan negeri amik alih dan start projek ternak ayam kampung organik,semua bangsa boleh makan daaa.......ayam kampung pun mahal tau......org cina suka makan ayam jantan... manyak power maaaaa.....bikin ubat,telur dia pun bagus utk power.

anakcebong said...

sala tok ali

aku sokong saranan daniella utk jadikan paya mengkuang pusat ternakan ayam kg,tahi boleh buat baja,telur dia berkhasiat,halal pulak tu,teluq babi boleh makan ke??????,lepas tu boleh minta semua org kg piara ayam kg.pahalA Atok dapat sebab,sediakan makaanan berkhasiat untuk semua bangsa,tapi jgn jual kat MYDIN BAZAR 24 JAM TU,NAK BELI AYAM PUN KENA CATU,MCM BELI BARANGAN LARANGAN.

tuffaya said...

salam datuk mALIng!dah ada klon blog yang menarik!dah 300 lebih marahkan dia,dia cuba lari blog lain plak!paya mengkuang berbau bau babi lagi sibuk nak hentam selangor!hawau ar ko

aqrab_ikhwan said...

akom!!!! apa nie tok.jangan lah memalukan kami org be end.kami ingatkan datok org yang cerdik melaka.tetapi datok pun 2 x 5 gak.mcm org kg je.lengkali,selidik lah apa yang nak di katakan.saya tau datok suka bebenau ngan tv3 suku.pasal tu lah datok sanggup memberikan rakyat melaka maksiat secara terbuka.iaitu jom heboh.nak tau?ari tu saja,ramai anak dara yang menyerahkan tubuhnya untuk teman2 lelaki mereka.sapa yang nak bertanggungjawab secara percuma??? datok la org nya.pasal datok seorang pemimpin yang menghalalkan konsert jom heboh.

pikir2 ;lah sendiri ye datok!!

tumpang lalu said...

Dato' oh Dato'..

igtkan dato' nk delete blog, tp stakat delete comments xyah la.. kebenaran tetap kebenaran.. and berani kerana benar la dato'..

Erm..xkn ini je entry dato' slama mjadi blogger? bg la entry yg membina skit.. ni x, asyik sbuk nk jg tepi kain org. kerajaan org sbuk nk ambik tau, krjaan sdiri xnk ambik tau.

dato' asyik sbuk psal projek kt Sepang tu, cmne dgn negeri pemerintahan dato'? Paya Mengkuang?

Sedar la dato'.. jgn cari salah org, salah sdiri mau ingat la..

Babi @ Malacca said...
This comment has been removed by the author.
Babi @ Malacca said...
This comment has been removed by the author.
Babi @ Malacca said...

Salam semua. Kepada semua yang berminat membaca 365 komen yang telah dihapuskan klik sini. Selamat membaca!

Chong Zhemin said...
This comment has been removed by the author.
Chong Zhemin said...

Malaysiakini has made all previously deleted comments available here.

Check it out folks.

rakyat said...

Assalammualaikum tok.
Jangan ingat kamu gembira menutup semua komen yang dibuat oleh hati rakyat. Kamu memang memalukan rakayt negeri melaka. Ulasan-ulasan kamu itu memang sengaja menghetamkan orang lain berdosa sedangkan kamu berdosa!!!
DAR balik pajak tanah kampung kamu, jangan buang masa & bazir duit rakyat negeri melaka lah. DAR memang gilakan kuasa, jangan harap kamu jadi timbalan perdana menteri, Jangan rosakkan imej malaysia di kacamata dunia.

rakyat said...

Jangan ingat datuk dapat menipu rakyat dengan berita-berita yang baik menpromosikan BN, kita rakyat sudah lama bosan membaca petikan yang dibuat dalam UTUSAN, Berita harian...lebih baik kita baca berita terkini di dalam laman web.
Sekarang pula datuk nak campur tangan di laman web pula. Rakyat tidak akan terpedaya oleh kamu lagi!!

kecewa said...

salam tok.. bilakah datok naik ubah sikap angkup kamu tu? Kata-kata kamu tu sunguh bisa. saya kecewa datok menpunyai hati yang "sempit" dan selaku ketua menteri melaka tidak patut memberi komen-komen yang memalukan orang melaka. Dari kaca mata orang lain, DAR hanya seorang pemimpin tidak berfikiran rasional & sikap kebudakan. Kamu tidak sedap kesalahan kamu tu. Sampai sekarang masih datok ingin mengaburi mata rakyat bahawa parti lain "meracun" rakyat? pemikiran datok masih berhenti di masa dulu dan tidak tahu kemahuan rakyat. Kami ingin kamu "diam dan buat kerja anda baik-baik". Jangan buat komen-komen yang bodoh dan tidak matang!!

kecewa said...

Pernah tak Zakaria jemput DAR makan satay di istana mewahnya?

mimpi said...

salam tuk., pandai betul kamu lari!! bilakah datuk ingat menletak jawatan anda sebagai ketua menteri melaka. Kita tak mau seorang pemimpin yang "takut kalah". Nampaknya kena "dijemput" oleh pengundi-pengundi melaka, baru datuk naik meletak jawatan kamu tu? Kami tak mahu pemimpin melaka bersikap biadah and tidak rasional.....tahu tak malu?

Gila said...

tuk..saya mengantuk membaca petikan kamu tu..macam baca UTUSAN saja...memalukan lah....kenapa selalunya kamu yang membuat bising saja..kita tak pernah lihat parti lain buat bising jikalau mereka kalah....adakah kamu suka menjadi pembangkang..sila tuk menungun peluang mu menjadi pembangkang di melaka.

Anonymous said...

Assalammualaikum, uncle,
I wonder if this blog is read by ppl in other countries. what would ppl out there think about Malaysia? -> the spirit of malaysia boleh!!

how shameful are you as a minister having this thinking...

do you think ppl will praise you and applaud on what you have written?

Dannis Leong said...

Tok Ali
Kalau mau blog...mesti boleh terima semua komen2 baik atau tidak..kalau really want to hear suara RAKYAT....

Mokhtar Kamil said...

Komen saya, kalau tak berani terima komen dan kritik, jangan buka blog langsung.. sekarang baru dato tahu memimpin UMNO semakin dibenci oleh rakyat..

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

tuk tak berani terima komen dan kritik, kenapa masih mau blog?

kepada semua yang berminat memberi komen, sila tuntut ke,

http://mohdalirustammirror.blogspot.com/

bila-bila tuk tutup fungsi komen, inilah halaman yang akan mencerminkan blog tuk and menerima apa-apa komen.

Aketam said...

terima la hakikat sebenar...dulu masa BN memerintah pun tak pernah ambil ape2 tindakan pun...skg dah tukar pemerintah baru nak berdemo le..nak komen le macam2 lagi.siapa yg harus disalahkan..dah merdeka 50tahun dah masalah ini tak dapat nak selesaikan...fikir2kan lah jgn otak diletakkan didalam kandang Babi pula.

mamathekitchenlover said...

Nak baca comment yg dulu2..bukak web ni..
http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=8850

Unknown said...

haiya babi babi , pergi jaga umno dulu la jangan nanti umno hilang u lah kena jaga babi haha!

Farid said...

Salam.
I have noticed the inability of DAR as CM long time ago when I first met him during exco mtg (at Genting Highland!). I had the impression that he is a foolish guy, taksub dengan kuasa, begaya macam sultan and thinks everyone around him exists to please him. I hope he will change... Amiin.

wmt said...

15 haribulang aku ade post komen kaw2 kat Ali Ketam ni, pasal babi, keruntuhan akhlak gadis Uitm di Melaka Raya & +tangannya di MAIM, aku ungkit gak psal keturunan Jambinya, tak sampai 5 menet terus kene delete...kah...kahh..kahhh Kununhya nak tunjuk aku [pun tahu psal IT, last2 memalukan diri sendirik...

305 said...

Bodoh betol CM melaka...memang bodoh..orang umno pun bodoh..UMNO BODOH,UMNO BODOH,UMNO BODOH,UMNO BODOH,UMNO BODOH,UMNO BODOH,UMNO BODOH,UMNO BODOH,UMNO BODOH,UMNO BODOH,UMNO BODOH,UMNO BODOH,UMNO BODOH,UMNO BODOH,UMNO BODOH,UMNO BODOH...ALI RUSTAM BODOH,ALI RUSTAM BODOH,ALI RUSTAM BODOH,ALI RUSTAM BODOH,ALI RUSTAM BODOH,ALI RUSTAM BODOH,ALI RUSTAM BODOH,ALI RUSTAM BODOH,ALI RUSTAM BODOH,ALI RUSTAM BODOH,ALI RUSTAM BODOH,ALI RUSTAM BODOH,ALI RUSTAM BODOH,ALI RUSTAM BODOH, 44x

Tobleronebar said...

woi ali.. awak nie bodoh ka.... ?? balik selidik dule sebelum cakap bukan bukan!! malu lar orang macam nie kata dia nie pemimpin melayu.... ptui!

Unknown said...

Siapa hang punya IT advisor ni? Tak perlu la letak disclaimer 'Sebarang komen menggunakan "Anonymous" adalah tidak dibenarkan.'...disable je la Anonymous comment dalam settings section blog tu. Itu pun bodoh ke? Bodoh, dah la pasal babi pun bodoh, nak buat blog pun bodoh. Orang-orang UMNO memang bodoh. Ada PhD pun jadik bodoh bila masuk UMNO.

Sebelum cakap pasal taik orang, cuci ler dulu taik (hal-hal babi) di punggung sendiri tu dulu. Ada paham? Bodoh, buat malu Melayu dan Islam. Bodoh, bodoh, bodoh.

Aqeemy Mohamad said...

Ali Rustam,

kalu mu xtahu cerita sebenar pasal projek penternakan babi di selangor tu baik diam!! Aku ingat mu orang cerdik tapi bebal. Dahla TV 3 suku tu doh mereng xkan mu pung mereng serupo TV 3 suku jugak. dengarlah rintihan kami sebagai warga malaysia n jangan asyik dok mengomen dlm TV 3 suku n RTBN je. Dua-dua stesyen ni dah la bebal, karut dan barua. lain hok orang kate lain pulok hok mereka siar.Bawak2 la bertaubat wahai saudara Ali. Pintu taubat masih terbuka. Kembalilah ke pangkal jalan.

Shazuan Ali said...

hmm....

Ali...
Babi xharam dipegang....tapi haram dimakan danging nya...
kalo pegang samak balik...xharam..
simple cam ni pun xleh pikir...
babi tu pun kan makhluk tuhan...

bob said...

Wah...Deactivated comment, now got new place to comment. Now I am very happy lah. I can continue to hentam ketam.

Ashraf said...

Salaam,

Y.A.B Dato' Seri,

Saya fikir rakyat Malaysia sangat matang mengenai isu ini dan mereka mampu membezakan antara fakta dan emosi.

Harap Dato' jangan serahkan pengendalian blog ini kepada pihak ke-3 kerana imej bijak dan hebat Dato' akan "hancur" dengan posting yang tidak bernas seperti ini.

Rakyat sukakan pemimpin yang bersikap jujur terhadap diri sendiri, berani mengaku salah, dan sanggup memohon maaf sekiranya silap.

Seperkara lagi, harap Dato' tidak bergantung harap kepada pecacai, pengampu, dan pembodek disekeliling Dato'.

Mereka hanya akan beritahu perkara2 yang manis dan wangi sahaja. Yang busuk dan pahit akan disembunyikan dari pengetahuan Dato'.

Harap Dato' sudi mendengar saranan saya yang tak seberapa ini.

Sekian terima kasih.

Unknown said...

Aduhai tok ali.. kalau dah bangang tu bangang jugak. Selalu cari kesalahan orang je..itu yang tok ali tau. Betul ke tak betul itu tok ali tolak tepi. Tok ali nak tipu rakyat, tapi kini rakyat dah tidak tertipu lagi, rakyat dah buka mata seluas-luasnya untuk tengok siapa yang betul dan siapa yang salah. Tok ali baca tak akhbar Tha sun bth 14.4.08?
Menurut DR Lee Chong Meng projek babi teknologi Jerman ini diluluskan oleh anak toyo semasa dia memerintah selangor dulu. Projek rm 100 juta tu bukan dibiayai oleh kerajaan selangor, dan kerajaan selangor masa itu mengenakan caj rm 50 untuk setiap ekor babi yang diternak disitu, rm 50 untuk seekor tu masuk poket anak toyo dan kuncu2nya lah.
Adun Tg sepat, Karim dan penghulu kg ladang tumbuk Wak Tarmudi dibawa melawat ladang babi diJerman dengan tujuan untuk menutup mulut, dan dua ekor babi inilah yang menjadi kepala dalam demonstrasi hari itu.
Sekarang ni siapa petualang babi sebenarnya? Karim, wak Tarmudi, tok ali sendiri dan Yb-yb tok ali yang menulis hal babi diblog masing2.
Nanti akan adalah oscar berkepala babi kepada mereka-mereka ini dengan diketuai oleh tok ali.

talk cock said...

saya sedih melihat seorang ketua menteri yang berfikiran cetek,bersifat pendendam dan perkauman melalui tulisan di blog ini.

Nasihat saya..jangan berlagak nanti kamu akan jadi pembangkang kelak.

Untuk pengetahuan kamu,hasil penyelidikan menunjukkan makan babi memang meningkatkan IQ...adakan kamu(ali rustam)kekurangan sesuatu hidangan?

Unknown said...

kesian aku tengok DAR kena hentam kat sini.kampung sendiri pun belum settle, nak hentam kg org lain.

David Lim said...

makan babi haram, makan rasuah dri perniagaan babi tak haram. kiss GRO cina yang makan babi pun tak haram ke tok?

mie said...

"Saya cukup kecewa dengan sikap para pemimpin Pas yang menganggotai mesyuarat exco kerajaan negeri Selangor yang turut bersetuju dan merelakan pembinaan ladang ternakan babi terbesar itu di negeri mereka, padahal mereka sebelum ini begitu lantang mengkritik saya berhubung isu babi di Melaka, walaupun kerajaan negeri sudah pun berusaha untuk mengurangkannya."

Bagaimana pula dengan pemimpin-pemimpin UMNO tok??
Bersikap macam mana?

FiShiNG said...

ALI RUSTAM PENGECUT!!!
SAYA SARANKAN ALI RUSTAM JAWAB SEBERAPA IKHLAS YANG MUNGKIN DAN BERDEPAN DENGAN PEMBACA DAN KOMEN DARI BLOG INI KALAU NAK SELAMATKAN MELAKA DARI TERUS MALU DI MUKA BUMI INI DENGAN ISU BABI INI..TAK MALU KE KALAU SEORANG KETUA MENTERI YANG ADA JAWATAN TINGGI..PENYOKONGNYE PULAK AHLI UMNO YANG FANATIK ANGGUK NI DIGELARKAN PENGECUT BERDEPAN DENGAN RAKYAT YANG HANYA MEMBERI KOMEN..MANA DIA KEJANTANAN ALI RUSTAM?? SILA JAWAB!!..ISU INI PUN TAK BOLE JAWAB..PATUTLAH BABI DI MELAKA MASIH TIDAK ADA KATA SEPAKAT UNTUK MENYELESAIKANNYA..ALI RUSTAM TAK BERTANGGUNG JAWAB LA SAYA RASA..PATUT MALU LA DENGAN BUDAK2 YANG MASIH MENTAH DALAM POLITIK NI LAWAN DENGAN ALI RUSTAM YANG DAH BERPENGALAMAN DALAM ARENA POLITIK UMNO NI..SAYANG DAN KESIAN JUGAK BILA DIRENUNGKAN ORANG DI MELAKA DIPIMPIN OLEH KETUANYA SEORANG PENGECUT!!! HANYA TAU MENCARI PUBLISITI DIALAM SIBER NI..KEPADA ORANG2 DI MELAKA FIKIR2KAN LAH TENTANG MASA DEPAN ANDA..SUPAYA MELAKA BEBAS DARI PENCEMARAN BABI..SEPERTI YANG SEDANG DIANJURKAN OLEH KERAJAAN SELANGOR BARU INI..PAK RUSTAM HARUS MATANG DALAM MENANGANI KOMEN INI,BUKAN BERDIAM DIRI DAN MEMADAMKAN KOMEN2 YANG KEBANYAKANNYA ADALAH FAKTA SEBENAR YANG DIKETAHUI OLEH RAKYAT UMUMNYA..INGATTTT!!! RAKYAT SUDAH LAMA KELUAR DARI KEPOMPONG RTM SERTA MEDIA UMNO SEHINGGGA MENCARI ALTERNATIF BARU UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT YANG SEBENARNYA..INGAT!! KEKALAHAN BN PRU12 PUN DISEBABKAN PEMIMPIN YANG TIDAK DISENANGI RAKYAT.,..

stocktube said...

hello ali,

if you dare to start a blog, then you should dare to accept the comments, no matter how painful but truthful they were ...

simply start another version-2 of your blog only goes to show your silliness, not to mention how people would label you as the monkey which jumps from a tree to another tree ...

and stop all those nonsense about hacker hacking your blog ... go and search (if you know how in the first place) the definition of hacker or hacking ... sincere comments from netizens who do not support you are not hacker dude ...

you want people to polish whatever you wrote? then employ your own people to drop positive comments every minute ... but who are you cheating?

do you plan to start version-3 of your blog?

cheers dude ...

evilcooler said...

Assalamualaikum wahai Ali Rustam )

Izinkan saya meluahkan apa pendapat saya sebagai seorang Muslim profesional yang bersifat rasional yang tidak berpihak kepada sesiapa melainkan Allah dan RasulNya sahaja..

Wahai Ali Rustam Babi,

Kamu telah menghina sendiri sanak saudara keluarga dan ibu bapa kamu yang telah melahirkan kamu. Betapa ibu kamu bersusah payah melahirkan kamu di dalam kandang yang penuh dengan daki kotoran hasil sisa buangan sanak saudara mu. Ibu kamu telah menyusukan kamu dan 7 ekor adik beradik mu, menatang kamu bagaikan selayaknya babi seperti kamu ditatang dlm suasana yang penuh dgn kekotoran dan kedaifan.

Ibu dan bapa babi kamu bersusah payah memberi kamu kotoran dan sisa najis yang terbaik dari kandang mereka semata-mata untuk menjadikan kamu babi terunggul di dalam komuniti kandang mereka. Mereka sangat bangga dan menitiskan air mata penuh gembira tatkala kamu dilantik KMM oleh seorang manusia paling munafiq bernama Mahathir MOhamad yang mengaku Melayu walhal adalah seekor anjing kurap.

Dan kamu membalas budi mereka dgn mengutuk cadangan menaik taraf kandang babi di tempat saudaramu di Selangor. Apakah itu satu tindakan yang biadap dan kurang ajar! Kamu telah menyebabkan babi di Selangor menjadi tumpuan ramai sehingga menjejaskan produktiviti mereka jika mereka ditempatkan di tempat yang lebih kotor dan jijik.
Berilah mereka peluang mendapat sentuhan teknologi Jerman ditampat hidup mereka..

Sekian. Terima kasih.

Unknown said...

yang amat behormat, sebagai ketua pemerintahan negeri melaka, kami rayat kecil harap YAB teliti sepenuhnya sebelum melaksanakan sesuatu. apa-kah YAB telah mempelajari sepenuhnya latar belakang mengenai ladang ternakan babi di selangor sebelum memancarkan komentar tersebut.

Mr. Halim said...

Penglibatan Ali Rustam dalam dunia bloggers sebenarnya menikam diri sendiri. AR sebenarnya tidak memahami kekuatan sebenar sesuatu media. Blog tidak boleh dibanding dgn tv/radio. berapa kerat shj penduduk malaysia yg mengikuti blog berbanding dgn tv/radio.
Dengan menyangka blog adalah hebat setanding dgn tv/radio adalah satu kesilapan besar bagi AR. Penglibatan dlm blog atau tidak sama shj bagi seorang yg korup seperti pemimpin umno. mereka cuma membuka lg pekong didada tanpa disedari bila berhadapan dgn pengguna internet yg luas dan jauh pandangan.
AR sepatutnya mengikuti perkembangan media2 alternatif lain seperti malaysiakini, harakahdaily sebelum membuat sebarang ulasan. Sikap takut dikeritik atau diperkecilkan adalah kelemahan yg serius bg pemimpin umno. mereka akan bersikap negatif dgn isu2 yg tidak menyebelahi mereka. sekarang adalah masa bagi pemimpin umno berani utk berhadapan dgn rakyat bukannya sebaliknya. Menutup ruangan comment di blog menunjukan lg betapa pondanya pemimpin umno.
jadi tidak hairan jika umno akan berkubur terus jika tewas di parlimen kerana tidak akan ada lg pemimpin umno yg berani berhujah secara terbuka.

Mark Lee Hoong Ken said...

"Umno telah memerintah Malaysia untuk 50 tahun and kita boleh memerintah untuk 50 tahun lagi. Dan Umno tidak perlukan PPP, MCA, MIC, Gerakan, Sabah, Sarawak atau siapa-siapa yang lain untuk melakukannya."

Petikan ucapan Ali Rustam pada 15 Oktober 2007.

Unknown said...

Saya tidak sengaja menjumpai blog ini. Rasa terkejut dengan cara seorang pemimpin tertinggi Melaka bercakap dalam cara sedemikian.

Kesimpulan:" Main Api!"

Long Man said...

babi punya babi...

tidur_ali said...

Ali rustam memang "musuh" kepada semua rakyat malaysia. kamu keluar daripada malaysia.

Mohsall said...

Dato
apasal lah cerita ba alif baa ni?
orang cina mca pun dah setuju lama dah sebelum pru-12. saya baca mereka kata kita ni main politik aja. bikin malu laa dato.
now time to move on and get facts right first, ok dato.

Ahmad Mohsall
Klang.

Masy said...

sbg anak melaka, sy rasa baik kerajaan negeri melaka setelkan masalah babi di dlm negeri melaka sndiri sblm komen negeri lain. klu rakyat selangor menerima babi dgn sekali sahaja undi, macamana dgn hasil undi rakyat melaka pd kerajaan spnjang 30 thn ni?

mat said...

Salam semua, Saya berpendapat bahawa ali rustam & juga semua pemimpin di melaka tidak patut mambawa isu-isu politik di dalam blog kamu. sebagai ketua menteri melaka sepatutnya membuat blog supaya rakyat tahu perkembangan kerajaan negeri, dan memberi peluang rakyat bersuara. Tetapi sungguh kecewa bahawa datuk tidak berbuat demikian dan sengaja nak menghantarkan mesej politik kepada rakyat supaya rakyat benci parti-parti lain selain BN. Sebagai pengawai kerajaan harus berfikir dan menggunakan masa anda untuk berkhimat untuk rakyat bukannya membuat hal di laman web lagi. Jika sudah kalah, harus bekerja bersungguh-sungguh untuk rakyat. Sepatutnya pemimpin harus berhenti Hentam parti lain selepas pilihararaya sudah berakhir. Kalaulah hentam, tunggun lah bila PRU13 nanti. Jangan menrosakkan keamannan malaysia. Harap tok berfikir baik-baik.

Terence said...

Tak baik campur isu babi/agama dengan tujuan politik Datuk. Jangan suka suka buat kecoh antara orang Melayu dengan Cina.

Kita orang cina banyak kawan karib melayu dan orang melayu banyak kawan karib cina. Inilah keistimewaan negara kita Malaysia.

Berdosa Datuk kalau buat negara kecoh dengan tujuan Datuk ini. Tak baik.

abusyahmi said...

YAB Dato' Sri,

Kenapa YAB Dato' Sri dengan mudah mencari publisiti murahan sebegini ? Ini akan lenih menjatuhkan moral YAB Dato' Sri dikalangan rakyat jelata yang celik ilmu dan celik maklumat.

Ini era zaman maklumat boleh diperolehi dari semua arah dan medium.

Moga2 YAB Dato' Sri memikirkan kembali apa yang telah berlaku untuk terus mendokong usaha Malaysia maju.

Limanov said...

Dato Seri,

Rakyat Melaka telah menyatakan kritikan, pandangan dan saranan mereka mnengenai isu babi di negeri Melaka.

Sedih saya bila mendapati tiada sebarang respon dari dato seri.

Senyap aja. Dato seri tak prihatin ke dengan masalah rakyat?

Unknown said...

Datuk Li ah bukan, butuk Li baru betul...anak haram kau ni buat siah semua rakyat malaysia. Tutup bodoh mulut han dan dengar baik. Puki ayam han betul!!

inspired said...

bodoh punya pukimak. lanchau. lu punya isteri dan anak minum air yang penuh dengan bahan babi tapi nak cakap pasal orang lain punya tempat.

Ini Aku said...

Selangor akan mempunyai ladang babi terbesar di negeri itu. Hehe memangla sebab nanti tu la satu-satunya ladang babi yang tinggal sebab semua yang lain berpindah kat situ. Mudah nak kawal. kan susah cam Melaka , NS dll yang setiap cerok negeri bleh bau babi. Bukan nak jadi negeri babi tapi negeri sau ladang babi. Kot2 Melaka la negeri babi sebab bau babi kuat.

Dgr cakap tok kena kondemn. Bersabarla tok. Tok kena keluar kenyataan lebih mantap. Buat research bila nak posting. Tu level Tok , cam saya ni level fikir terus taip. Sebab jelas pandangan peribadi saya. Tok jangan marah plak bila ramai marah kat sini. Cuba bagi semua org bleh fikir dengan baik. kalu betul sesuatu tu tak elok , buktikan secara ilmiah bukan emosi dan bersifat partisan.

Dan satu lgi sblm terlupa, jgn slhkan sabotaj ahli. Nanti ahli lari tapi fikir dan cek sebab apa ahli sabotaj. Tackle sebab ahli sabotaj. Kalau sebab Pak Lah, ambil tindakan kat Pak Lah. kalu sebab Tok pandai-pandai Tok ambil mtindakan. tak gitu. Ni tak nampak sangat nak melarikan diri dari disalahkan bila dikalahkan.
Ok Adios Tok from me anak ahli UMeNo Kedah.

Anonymous said...

Pak Ali,

You are still a racist as usual. With you, Najib, Khairy, Kerismudin around and a few more UMNO extremists, Malaysia will not be peace and harmony.
People are talking about Ketuanan Rakyat, but you are still talking about Ketuanan Melayu.
While we are talking about globalization, or enhancing our competitive advantage, you are still here fanning the racial sentiment! Do you really care about Malay agenda, or your own pocket more? This is just a usual sendiwara.

Sad is you are a Malacca CM but you do not set an example. If you are still behaving like this, people of Malacca will throw you to the Selat Melaka. or better balik kampung, tanam jagung. Malaysia will not progress by having so many racists........

"The Malaysian soil must practice fairness and equality that forbids discrimination and negative racist actions". (Raja Dr. Nazrin Shah)

AKU said...

Wahai Ali,

Rakyat yang dapat access internet ni adalah rakyat Malaysia yang cerdik dan boleh berfikir. Cerita kamu tentang babi kat Selangor boleh cerita kat orang kampung Melaka atau budak sekolah.

Jangan-lah nak tunjuk pejuang anti Babi pulak sedangkan negeri sendiri pun tak selesai masaalah Babi.. Cuma sapu ke bawah carpet je...

Ali Rustam adalah lambang pemikiran Pemimpin UMNO masa kini yang dunggu . Sebab itulah aku tinggalkan UMNO kerana ramai Pemimpin mereka macam Ali Rustam ni...

Nak lepas geram dengan Rakyat Selangor kerana tak pilih BN tapi carilah isu yang boleh menampakkan awak bijak sikit... Isu babi diSelangor ini semua rakyat faham.

Yang luluskan Khir Toyo, bodoh macam kamu jugak, yang nak tumpang sekaki dari hasil Babi adalah orang UMNO.... tuk tuk... UMNO pejuang anti Babi. Alahai....

mie said...

lama tidak mengemaskini.. sibuk ya??
ke tukar blog lain lagi??

Derrick Koay said...

UMNO -> United Moron national Organisation... Kah Kah Kah

1234 said...

Ya, makan babi, haram. Tapi makan duit perniagaan babi, tak haram. Makan duit rasuah dari perniagaan babi, tak haram. Makan gaji dari duit cukai perniagaan babi, tak haram. Cium ‘French kiss’ mulut GRO Cina yang makan babi, tak haram. Kepala otak hang!!!

Aldrin said...

hi tok ali,
lain kali pilihanraya kalau tok berani pi lah bertanding kat kerusi Parlimen Kota Melaka kalau tak pun kerusi DUN Durian Daun.Saya gerenti mesti tok "menang" punye. =)

Unknown said...

1. Dr Karim & Ketua Kampong lawat ladang babi di Jerman.
2. Kemudian lawat ladang babi Thailand
3.Bercadang nak bawa masuk teknologi ni melalui sebuah syarikat
4.Akan dapat komisen RM50 sekor babi!!!

LimBongAn said...

Hai DAR, apa macam, kenapa tak reply komen orang kat sini. U takut he, sorry la orang Melaka, kenapalah u orang masih ada mamat ni jadi CM lu orang pun gua tak tahu, dari dulu lagi ini CM cakap banyak kuat tapi tak serupa bikin, kes babi melaka bukan dia yang handle tapi suruh itu Ismail Salleh handle (SUK - Ini orang kuat maki orang punya), sebab ini orang ramai kakitangan govt masuk hospital tak tahan, tapi sebenarnya itulah arahan dari Ali Ketam juga. Dan salah satu sebab Melaka kalah teruk gak sebab si SUK ni, itu yang aku dengar, dia pun macam babi gak, babi kepada DAR, buat benda kotor, yang kena kutuk dia nampak macam DAR tu ok je. Ingatlah, Melaka pernah jadi "Kandang Babi Terbesar Asia", aku balik Melaka nak mandi laut kat Pengkalan Balak pun takut, bau banyak teruk, sekarang Selangor ada kandang babi dia kata macam-macam, Hoi Datuk lu pikir la, dia orang pakai teknologi, Melaka tak guna, tapi nak jadikan Melaka negeri ICT la, teknologi tinggi konon, plz la

Unknown said...

Hang lah manusia paling baghal dan bebal sekali dalam UMNO.

Tuduh orang sana-sini, cakap blog ni meracun fikiran orang lah. Apa hang ingat RTM dan TV3 suku dan anak beranak media kamu yang kamu tunggang selama ini tak racun ke?

Dah la baghal, bebal, lindung kandang babi berselerak lagi. Kesian rakyat Melaka yang masih lagi anggap hang ni bagus. Baghal. Ada blog, tapi tak reti guna.

mad said...

kalaulah macam ni tulisan dalam blog datuk, dari tv3 pun aku boleh dapat tiap hari. tak membina langsung. asyik hentam lawan dengan pemikiran yang sempit dan bodoh (sudah menjadi trademark umno/bn). tak hairanlah kalau pru13 nanti kerajaan pusat akan berpindah tangan, kalau tak pun dalam tahun ni. memang aku tak sabar nak tengok kerajaan pr memerintah malaysia sebab aku nak tengok gejala rasuah yang telah lama bertapak dan dah berkulat di bumi sarawak ini di tangani dengan agresif dan penuh dedikasi dari team dsai. pemikiran kolot datuk ni akan menyumbang lagi kepastian akan kejatuhan bn nanti. tahniah dan terima kasih datuk. oh ya, satu lagi, kalau spr benar-benar telus dalam pru12 lalu sudah pasti banyak lagi negeri sudah jatuh ke tangan pr, termasuk negeri datuk

farmerboy said...

bodoh punya orang..hendak blog tetapi bila orang komen ..padam. U ingat ini main stream mediake??? tak suka apa yang di baca padam..orang bodoh, semua komen yang dipadam diblog you boleh di upload dibanyak site yang lain seperti malaysiakini. so.wlecome to cyberspace goblok.

princess said...

Selamat Tinggal BN..

Selamat Datang PR..

Silencers said...

Welcome to the internet, Datuk. Please make yourself at home.

malaccan said...

Hahaha... this is Chief minister of malaka. i am shame on you. sorry to others. i am from malaka..thanks for the clone blog.

such articles and the closing of the comments function is working backwards just show you are stupid, arrogant and narrow minded. Welcome to internet. you can't act like unresponsible child anymore. Ali baba.. shut down the comments just show you won't listen to rakyat(if u still consider us as rakyat)

newspaper's report on this blog!sorry for no translation.just a report about this clone blog.

(吉隆坡)馬六甲首席部長拿督斯里莫哈末阿里在大選後高調設立部落格,近日因發佈一篇有關養豬業的爭議性文章,而展開一場“阿里VS網民”的大鬥法。阿里被網友狂批,結果他關閉留言功能,禁止網民繼續留言,但有網民“克隆”(clone,複製)阿里的部落格,讓大家繼續留言抨擊。

阿里於4月11日所發佈的養豬業文章“養豬場是大選禮物”,諷刺耗資1億令吉的雪蘭莪州養豬場,足以媲美吉隆坡國際機場和F1賽車場的大型計劃,同時贊揚自己所領導的甲州政府成功關閉養豬場。

他的煽動性文章使部落格迅速火紅,從當初的門可羅雀,變成門庭若市,但也因此讓阿里察覺自己與網民“大鬥法”是一項相當不簡單的任務,最終他選擇變成一個沒有民聲的“封閉”部落格。

由於網民毫不留情,對他狂轟濫炸,幾小時便發佈了365則留言,而且幾乎一面倒是炮轟阿里的言論,指他“玩弄種族情緒”及“目光短淺”。

招架無力關留言功能

阿里可能是難以招架網民的責備,很快便把部落格內的留言功能關閉,使網民無法留言及閱讀早前的留言,甚至是留言記錄也消失無蹤。

阿里除了把養豬業的文章刪除,一字都不留,而且所有的文章都不能留言,看來像阿里網站多過像阿里部落格。

這使原本打著“貼近網民,聆聽民聲”口號,功能屬於開放式的阿里部落格,變成一個只限於閱讀文章,卻不能留言的“封閉式”部落格。

阿里有“張良計”,網民有“過牆梯”,一位自稱“克隆教授”的網民,以“克隆”的手法仿製另一個阿里部落格。

他在阿里部落格地址的後面加多一個“2”字,不但所有的內容一模一樣,就連阿里的個人檔案也如法炮製,使網民可以繼續留言,如今已有近60則留言。

網民仿造“第二個莫哈末阿里”部落格的舉動,一度使阿里不悅,因此他最近公開指他的部落格遭受駭客的侵犯。

網民擬複製28議員部落格

除了馬六甲首席部長拿督斯里莫哈末阿里的部落格遭網民“克隆”,也有網民揚言要“克隆”甲州5國2 3州議員的部落格,讓網民可以針對議員在部落格的文章,提出他們的意見及看法,自由地發表留言。

隨著莫哈末阿里在今年4月加入部落格陣容後,他亦指示所有國陣的國州議員必須擁有本身的部落格,以打造議員與全民一起互動的局面。

迄今,所有國陣的國州議員都變成部落客,但一些議員並沒有開放部落格給網民留言,以致一些網民不滿,指議員的部落格是“只有議員講,沒有人民講,等於是多此一舉的東西”。

甲首長兼巫統副主席莫哈末阿里部落格之路
1.)今年4月設部落格,大談政經文教。
2.)初期,反應不熱烈,很少留言。
3.)指示所有的馬六甲國州議員設立部落格,5國23州議員逐步推出部落格。
4.)4月11日,因發表一篇題為“養豬場是大選禮物”的文章而“一炮而紅”,瞬間獲得365則留言,惟貶比褒多。
5.)三四天後,突然關閉有關文章的部落格留言功能,禁止網民繼續留言及閱讀之前的留言,連留言記錄也不知所終。
6.)網民“克隆”阿里部落格,繼續留言抨擊。
7)刪除有關文章,其他文章也沒有留言功能;他在武吉峇汝州議席的部落格也關閉留言功能。
8)截至4月20日,9天內都沒有發佈任何文章。

sorensen said...

tak ada bezanya di luar dan di dalam internet.. skrg mmg dah nampak dia ni suka putar belit, lepas tulis padam balik.. lepas tu dok kata maklumat blog pendua ni salah pula..

dah terang2 ni, semua org dah baca. tu pun dia boleh sangkal lagi.

apa agaknya yg dia dah buat dekat luar tu agaknya?

Budak Kampung Kita said...

korang komen la banyak mana pun dia baca ke

Anonymous said...

baca blog saya. tgk isu ini dengan lebih byk fakta negara yang dah buat system nih. tp terpulang. kalau rasa nak teruskan boleh juga. kite try, cuba, acu. lol.

Puterafiq said...

fuh...ganasssss....

gagakhitam said...

---> SALAM....

PERHATIAN INI ADALAH BLOG TIRUAN.USAH TERPEDAYA.KITA HANYA BERCAKAP PADA ORANG YANG SALAH.CARILAH YANG ASLI DAN ORI..KALU NAK BAGI KOMEN PADA DATUK ALI DAN YB2 KAWASAN PERGILAH KE BARISANMELAKA.BLOGSPOT.COM.TIDAK PERLULAH KITA BERMAKI MAKIAN PADA BLOG YANG HANYA MEMPERBODOHKAN KITA...NI SEMUA ORANG YANG XDE KEJA,NYUSAHKAN HIDUP ORANG JE.KECIK2 XNAK MAMPUS.

INGAT SEGALA CADANGAN DAN PENDAPAT HARUSLAH DI SAMPAIKAN KEPADA PIHAK YANG BENAR...

SEGALA YANG ORI HANYALAH PADA
{ barisanmelaka.blogspot.com }


OKEY...COWCINCAW3

junub said...

Selangor memang dah jadi Darul Khinzir dan BAPA SEGALA KHINZIR ialah Khalid Ibrahim, manakala PENTERNAK nya ialah ANWAR IBRAHIM.

Farhan Ahmad said...

dato...
mana pergi komen2 yang "menusuk kalbu" tuh...
xyah la delete...
kata dato boleh terima pandangan rakyat...
berhubung isu babi...
patot kat melaka start dulu dato...